top of page

Opdrachtnemer   

Workeasily, gevestigd te Arnhem, onder KvK no. 90701895

Opdrachtgever

Degene die met Opdrachtnemer een overeenkomst is aangegaan.

 

Diensten

Alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die voortvloeien uit, dan wel direct verband houden met de opdracht, een en ander in de ruimste zin des woords.

Overeenkomst

Elke afspraak tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer tot het verlenen van diensten door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever.

Artikel 1. Definities

Artikel 2. Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, opdrachtbevestigingen en overeenkomsten van Opdrachtnemer. Het door Opdrachtgever zonder commentaar aanvaarden en voorbehouden van een offerte waarin naar deze algemene voorwaarden is verwezen, geldt als instemming met de toepassing van de algemene voorwaarden van Opdrachtnemer. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van Opdrachtgever.

  2. De toepasselijkheid van eventuele door Opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen. 

  3. Afwijking van de algemene voorwaarden is alleen mogelijk indien partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk vooraf zijn overeengekomen. 

Artikel 3. Overeenkomsten

  1. Een aanbod van de dienstverlening is tot 14 dagen na verzending geldig. Indien Opdrachtgever het aanbod aanvaardt, behoudt Opdrachtnemer het recht om het aanbod binnen 3 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen. 

  2. Indien de aanvaarding afwijkt van de offerte, dan is dit geen aanvaarding en Opdrachtnemer is daaraan niet gebonden. Dit geldt als een afwijzing van het huidige aanbod en het doen van een nieuw aanbod, dat apart aanvaard dient te worden. 

  3. De overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever komt tot stand op het moment dat de door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever verzonden offerte schriftelijk, per e-mail of door scanning door Opdrachtgever wordt geaccepteerd, de door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever verzonden offerte door Opdrachtgever wordt bevestigd, of op het moment dat Opdrachtnemer met instemming van Opdrachtgever aanvang maakt met de uitvoeringshandelingen. 

  4. De prijzen in de offertes, opdrachtbevestigingen en overeenkomsten zijn exclusief BTW tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

  5. Tenzij in de overeenkomst uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, wordt de overeenkomst aangegaan voor een periode van 3, 6 of 12 maanden. Na het verstrijken van de looptijd van de overeenkomst wordt deze steeds automatisch verlengd met dezelfde periode waarvoor die is aangegaan, tenzij de overeenkomst door één der partijen wordt opgezegd of tenzij in de overeenkomst anders is bepaald.

Algemene voorwaarden

  1. Alle diensten die door Opdrachtnemer worden geleverd worden uitgevoerd naar beste inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap. Overeenkomsten zijn slechts te definiëren als een inspanningsverplichting en kunnen nimmer een resultaatverplichting bevatten. 

  2. Opdrachtnemer baseert zich bij de uitvoering van de werkzaamheden op de door Opdrachtgever verstrekte informatie en gegevens. De juistheid van deze informatie en gegevens is dan ook de verantwoordelijkheid van Opdrachtgever. Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die gewijzigd zijn en die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. 

  3. In alle gevallen waarin Opdrachtnemer dat nuttig of noodzakelijk acht heeft zij het recht om – in overleg met Opdrachtgever – bepaalde werkzaamheden te laten uitvoeren door derden of zich te laten bijstaan door derden.

  4. Wanneer Opdrachtnemer de opdracht krijgt om in samenwerking met een derde een opdracht of een gedeelte daarvan te vervullen, zal Opdrachtgever in overleg met alle betrokkenen vaststellen wat ieders taak is. Opdrachtnemer aanvaardt geen hoofdelijke aansprakelijkheid, noch aansprakelijkheid voor de uitvoering van de taak en de daarbij behorende werkzaamheden van de derde.

  5. Opdrachtgever is eveneens gehouden alle informatie en gegevens, welke Opdrachtnemer overeenkomstig haar oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig op de door Opdrachtnemer gewenste wijze ter beschikking te stellen aan Opdrachtnemer. Eventuele kosten om informatie of gegevens te verkrijgen zijn voor rekening van Opdrachtgever. 

  6. Indien Opdrachtgever onvoldoende of onjuiste informatie en gegevens aan Opdrachtnemer verstrekt of verstrekt heeft, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de overeenkomst te ontbinden en Opdrachtgever aansprakelijk te stellen voor eventuele hieruit voortvloeiende schade. 

  7. Een afgesproken termijn voor het leveren van een dienst door Opdrachtnemer wordt nimmer beschouwd als een fatale termijn, maar slechts als richtlijn, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Een afgesproken termijn begint te lopen op het moment dat Opdrachtgever alle door Opdrachtnemer gevraagde informatie aan Opdrachtnemer verstrekt heeft. 

Artikel 4. Uitvoering opdracht

  1. Opdrachtgever betaalt aan Opdrachtnemer vooraf een vergoeding die bestaat uit de uitgekozen oplossing of het honorarium dat, tenzij anders overeengekomen is, gebaseerd is op het uurtarief van Opdrachtnemer, vermeerderd met eventuele bijkomende kosten (zie artikel 5.2). Voor de berekening van de bestede tijd wordt een tijdseenheid van 15 minuten als kleinste gehanteerd. 

  2. Alle door Opdrachtnemer gehanteerde prijzen c.q. uurtarieven, alsmede de in de offertes, aanbiedingen, prijslijsten e.d. vermelde prijzen c.q. uurtarieven zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede exclusief reis- en andere onkosten ten behoeve van Opdrachtgever gemaakt, waaronder begrepen maar niet beperkt tot declaraties van ingeschakelde derden. 

  3. Reiskosten worden in rekening gebracht bij de Opdrachtgever in de vorm van een kilometervergoeding. 

  4. Opdrachtnemer is ten allen tijde gerechtigd om de kosten voor werkzaamheden die niet onder de aangegane opdracht vallen of kosten voor extra gemaakte uren die buiten de opdracht vallen in rekening te brengen bij de Opdrachtgever. 

  5. Opdrachtnemer is ten allen tijde gerechtigd de overeengekomen tarieven en/of prijzen te wijzigen. 

  6. Voorafgaand aan de ingang ervan zal Opdrachtnemer tarieven en/of prijswijzigingen meedelen aan de Opdrachtgever.

  7. Opdrachtnemer is gerechtigd periodiek te factureren.

Artikel 5. Honorarium

  1. Betaling van facturen dient te geschieden in euro’s middels storting of overmaking op een door Opdrachtnemer aangewezen bank- of girorekening. Bezwaren tegen de hoogte van de ingediende declaraties schorten de betalingsverplichtingen niet op. 

  2. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, verrekening of opschorting uit welke hoofde dan ook.

  3. Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken altijd ter afdoening van in de eerste plaats alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan. 

Artikel 6. Betaling

  1. Indien Opdrachtgever niet tijdig heeft betaald, is Opdrachtnemer gerechtigd, nadat hij Opdrachtgever ten minste eenmaal heeft aangemaand te betalen, zonder nadere ingebrekestelling vanaf de vervaldag van de factuur aan Opdrachtgever de wettelijke rente in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening. 

  2. Indien Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de nakoming van zijn betalingsverplichtingen komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening - in en buiten rechte - voor rekening van Opdrachtgever. In ieder geval is Opdrachtgever incassokosten verschuldigd. 

  3. Opdrachtnemer heeft het retentierecht op alle zich onder haar bevindende gegevens, papieren en andere goederen, tot aan het moment waarop Opdrachtgever al hetgeen hij aan Opdrachtnemer verschuldigd is heeft voldaan. 

  4. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Opdrachtnemer en de verplichtingen van de Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar. 

  5. Ingeval er meerdere Opdrachtgevers zijn, is elke Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het totale factuurbedrag in geval de werkzaamheden ten behoeve van al deze Opdrachtgevers zijn verricht.

Artikel 7. Gevolgen van niet tijdige betaling

  1. Mochten de omstandigheden waarvan Opdrachtgever en Opdrachtnemer op het moment van totstandkoming van de overeenkomst zijn uitgegaan zo aanmerkelijk wijzigen dat daardoor naleving van de overeenkomst of een deel daarvan in redelijkheid niet van (een der) partijen kan worden verlangd, dan zal overleg plaatsvinden over tussentijdse wijziging van de overeenkomst. Indien de gewijzigde omstandigheden ontstaan zijn door toedoen van Opdrachtgever, zal eventueel daaruit voortvloeiend meerwerk aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht. 

  2. Indien partijen besluiten tot wijziging van aanpak, werkwijze of omvang van de overeenkomst en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden, aanvaardt Opdrachtgever dat de tijdsplanning van de overeenkomst zal worden aangepast. 

Artikel 8. Gewijzigde omstandigheden

  1. Gesprekken tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever worden als strikt vertrouwelijk beschouwd. 

  2. Het is partijen niet toegestaan om informatie, die vertrouwelijk van aard is c.q. zou kunnen zijn, aan derden die niet betrokken zijn bij de overeenkomst te verstrekken dan wel de informatie aan te wenden voor een ander doel dan waarvoor deze verkregen werd. Ten aanzien van dergelijke informatie geldt voor alle partijen een geheimhoudingsplicht. Informatie geldt als vertrouwelijk indien dit door een der partijen is meegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. 

  3. Partijen zullen niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van elkaar enig deel van de informatie aan derden bekend maken behoudens aan: 

    1. de eigen werknemers van partij en dan slechts aan die werknemers die de informatie dienen te kennen; en   

    2. de accountants van partij, de inspecteur van belastingen en derden die de rechtmatige taak of verplichting hebben om de zaken van partij te kennen en in dat geval slechts voor zover die informatie nodig is voor het vervullen van een dergelijke taak of verplichting.  

  4. Opdrachtgever zal de inhoud van rapporten, adviezen of andere al dan niet schriftelijke uitingen van Opdrachtnemer, die niet zijn opgesteld of gedaan met de bedoeling derden van de daarin neergelegde informatie te voorzien, niet openbaar maken, tenzij Opdrachtnemer daartoe uitdrukkelijk schriftelijk toestemming heeft gegeven. 

  5. Opdrachtnemer zal haar verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hem ingeschakelde derden. 

  6. Opdrachtnemer zal zowel tijdens als na afloop van de overeenkomst(en) met Opdrachtgever alle gegevens en kennis van Opdrachtgever die in het kader van de overeenkomst(en) met Opdrachtgever zijn verstrekt, geheim houden en daar zorgvuldig mee omgaan, behoudens de eventuele verplichting die de wet dan wel een daartoe bevoegd overheidsorgaan op hem/haar legt tot openbaarmaking van bepaalde gegevens.

Artikel 9. Geheimhouding

  1. Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten van intellectuele eigendom voor met betrekking tot producten voortkomend uit de geest welke zij gebruikt of gebruikt heeft en/of ontwikkelt in het kader van de uitvoering van de opdracht van Opdrachtgever. 

  2. Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder mede begrepen werkwijzen, adviezen, modellen en andere geestesproducten van Opdrachtnemer, een en ander in de ruimste zin van het woord, direct danwel indirect te verveelvoudigen, te openbaren en/of te exploiteren. Openbaarmaking, op welke wijze dan ook, kan uitsluitend en alleen geschieden na verkregen schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer. Opdrachtgever heeft uiteraard het recht om de stukken te vermenigvuldigen voor gebruik in eigen organisatie, voorzover dit passend is binnen het doel van de opdracht. Ingeval van tussentijdse beëindiging van de opdracht, is het voorgaande van overeenkomstige toepassing. 

  3. Opdrachtnemer is gerechtigd om de door de uitvoering van de werkzaamheden verkregen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht en mits niet te herleiden tot individuele Opdrachtgevers.

Artikel 10. Intellectuele eigendom

  1. Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt. 

  2. Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij. Indien bovenbedoelde situatie intreedt als de overeenkomst ten dele is uitgevoerd, is Opdrachtgever gehouden aan diens verplichtingen jegens Opdrachtnemer tot aan dat moment te voldoen. Opdrachtnemer is dan gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst. 

  3. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen. 

Artikel 11. Overmacht

  1. Alle klachten terzake van de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen schriftelijk binnen 14 dagen na de verzenddatum van de stukken of de informatie waarop de klacht betrekking heeft, dan wel binnen 14 dagen na de ontdekking van het gebrek, indien Opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan Opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt. Na het verstrijken van voornoemde termijnen wordt Opdrachtgever geacht de verrichte werkzaamheden en/of facturen te hebben geaccepteerd. 

  2. Klachten schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op. 

  3. Ingeval van een terechte klacht heeft Opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte tarief, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden of het gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen restitutie naar evenredigheid van door Opdrachtgever reeds betaald tarief. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal Opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 12. 

Artikel 12. Klachten

  1. Opdrachtnemer is tegenover Opdrachtgever slechts aansprakelijk voor schade ten gevolge van een ernstige toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst. Daarvan is sprake indien Opdrachtnemer niet de vereiste zorgvuldigheid en deskundigheid in acht neemt bij de uitvoering van de overeenkomst.

  2. Indien, om welke reden dan ook, geen verzekeringsuitkering plaatsvindt, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever beperkt tot het honorarium van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, met een maximum van € 1.000,-.

  3. Indien een fout wordt gemaakt doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, is Opdrachtnemer voor de ontstane schade niet aansprakelijk. 

  4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk in geval van overmacht (zie artikel 10). 

  5. Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie is ten allen tijde uitgesloten. 

  6. Indien Opdrachtgever aan Opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of software en dergelijke verstrekt, garandeert Opdrachtgever dat deze materialen vrij zijn van virussen en defecten. Eventuele door het gebruik van deze materialen veroorzaakte schade wordt door Opdrachtgever vergoed. 

  7. Opdrachtnemer zal bij de inschakeling van niet in haar organisatie werkzame derden (zoals adviseurs, deskundigen of dienstverleners) de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor ernstige tekortkomingen jegens Opdrachtgever of voor eventuele fouten of tekortkomingen van deze derden. In zo’n geval is Opdrachtgever verplicht de ingeschakelde derden zelf aansprakelijk te stellen en eventueel geleden schade op deze derden te verhalen.

  8. De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken (zoals schades en rechtsvorderingen) van derde(n) die met de uitvoering van de overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer samenhangen, tenzij het betreft aanspraken te gevolge van ernstige tekortkomingen van Opdrachtnemer.

  9. Indien Opdrachtgever een eventuele vordering jegens Opdrachtnemer niet binnen één jaar na het ontdekken van de schade in rechte aanhangig heeft gemaakt, komt deze rechtsvordering na het verstrijken van het jaar te vervallen.

Artikel 13. Aansprakelijkheid en vrijwaringen

  1. Bij Overeenkomsten aangegaan voor de periode van 3, 6 of 12 maanden, gelden de volgende annuleringsvoorwaarden:

    1. Bij annulering door Opdrachtgever van werkzaamheden binnen een week voor de aanvang van de betreffende activiteiten, dient Opdrachtgever de gemaakte kosten die reeds door Opdrachtnemer zijn gemaakt, te betalen.

    2. Bij annulering door de Opdrachtgever heeft Opdrachtnemer vanwege het ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies recht op compensatie, naar redelijkheid, van Opdrachtgever 

  2. Annulering door Opdrachtgever dient schriftelijk (i.e. per e-mail, chat) te geschieden.

Artikel 14. Annuleringsvoorwaarden

  1. Opdrachtnemer is gerechtigd (verdere) uitvoering van de overeenkomst op te schorten, indien Opdrachtgever de betalingscondities niet in acht neemt of anderszins zijn verplichtingen niet nakomt, één en ander onverminderd het recht van Opdrachtnemer om schadevergoeding te vorderen. 

  2. Overeenkomsten kunnen tussentijds worden opgezegd met instemming van Opdrachtnemer en in overeenstemming met hetgeen in dit artikel is bepaald. 

  3. Indien tot tussentijdse opzegging is overgegaan door Opdrachtgever, heeft Opdrachtnemer vanwege het ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies recht op compensatie van Opdrachtgever, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen. Indien tot tussentijdse opzegging is overgegaan door Opdrachtnemer, heeft Opdrachtgever recht op medewerking van Opdrachtnemer bij overdracht van de werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtgever zijn toe te rekenen.

  4. Opdrachtnemer behoudt bij tussentijdse opzegging aanspraak op betaling van de facturen voor tot dan toe verrichte werkzaamheden. Een eventueel betaald voorschot zal in overleg indien redelijkerwijs noodzakelijk naar evenredigheid terug betaald worden. 

  5. Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer kan de overeenkomst met onmiddellijke ingang door middel van een aangetekend schrijven beëindigen indien de ander in surseance van betaling komt te verkeren of in staat van faillissement is verklaard.

  6. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst, met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst, te beëindigen door middel van een aangetekende schriftelijke kennisgeving hiervan aan Opdrachtgever, indien Opdrachtgever in gebreke blijft met voldoening van een door Opdrachtnemer verzonden factuur, binnen 14 dagen na schriftelijke aanmaning.

  7. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst, met onmiddellijke ingang, zonder gerechtelijke tussenkomst te beëindigen door middel van een aangetekende schriftelijke kennisgeving hiervan aan Opdrachtgever, indien enige uit deze Overeenkomst voortvloeiende verplichting binnen 14 dagen na schriftelijke aanmaning niet of niet behoorlijk alsnog wordt nagekomen.

Artikel 15. Opschorting en opzegging

  1. Op alle overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn is Nederlands recht van toepassing. 

  2. Indien Opdrachtnemer en Opdrachtgever een geschil hebben voortvloeiend uit de overeenkomst, zijn zij gehouden eerst te trachten dit geschil in overleg op te lossen en als dit niet lukt, gebruik te maken van mediation. De kosten voor mediation zullen door de partij die meent dat er een geschil bestaat worden betaald. 

  3. Indien overleg en/of mediation niet tot een oplossing van het geschil leidt, is de bevoegde Rechterlijke instantie in het arrondissement waar Opdrachtnemer gevestigd is, bij uitsluiting bevoegd van het geschil kennis te nemen.

Artikel 16. Toepasselijk recht, bevoegde rechter en mediation

bottom of page